torsdag 17 januari 2008

Bussar och bilar instabila i stark vind

Stormvarning gäller speciellt på halka för åkande i fordon. Bussar, bilar och släpfordon är alltid som omvända vindflöjlar. Är det halt räcker inte däckkrafterna till för att hålla kursen. Värre blir det med tung last och passagerare bak.

Nationalencyklopedin har publicerat min förklaring till fenomenet under uppslagsordet kursstabilitet. Förlagan till NEs proffsillustration och text ligger på min gamla webbsida www.veta.se/girstab.htm

Läs haverikommisionens rapport om bussolyckan i Fjärdhundra för några år sedan - innan du beställer långfärdsbiljett till stormdagarna, som man varnar för nu i media. Tips om den fick jag från kommissionens teknikansvarige, Dan Åkerman, via en kommentar till inlägget Därför är bussar farliga vid halka. Flera relevanta inlägg finns på den här bloggen, exempelvis via sökorden bussar, halka och sladdar eller via etiketterna i marginalen.

Artikelreferenser:
SvD 17jan 12:25, 12:25, 13:43, 14:58 (aerodynamiskt problem också bakom flygkrasch?)
Sydsvenskan 17jan 16:00, 16:01, 16:14
Dagbladet 17jan 17:24
DN 17 jan 14:13; 16jan 12:57

Uppdateringar 080131: Storm - DN 23:09, SvD 12:27, 09:03
080123: E4-kaos, olyckor och halkvarning

Inga kommentarer: